Genomen Maatregelen COVID-19
COOKIE POLICY
Cookies zijn essentieel voor het optimaliseren van onze website. Cookies helpen ons om algemene gebruiksstatistieken op te slaan en zij slaan andere informatie op die ons in staat stelt om features zoals de vergelijkingstool te laten functioneren. De Cookies slaan GEEN persoonlijke data op die u kunnen identificeren. Meer info over cookies vindt u op onze Privacy Policy-pagina

18/02/2020

Een wereldprimeur die inspeelt op het veranderende koopgedrag van automobilisten

Het succes van het eerste Ford Smart Lab van Brussel heeft geleid tot de creatie van een tweede pilootproject bij Waasland Shopping in Sint-Niklaas

In mei van dit jaar heeft Ford het ‘Smart Lab’ gelanceerd in Docks Bruxsel in Brussel. Een wereldprimeur die inspeelt op het veranderende koopgedrag van automobilisten. Het succes dat sinds mei van dit jaar werd genoteerd, heeft de opening van een tweede Smart Lab in België versneld. Het is tevens het vijfde Smart Lab ter wereld en gaat vooraf aan de Smart Labs die in december zullen worden geopend in Oslo, Sydney en Shanghai.

Neem contact op

Een nieuw proces van autoverkoop

Gezien de commerciële efficiëntie en het aanzienlijke succes bij het publiek heeft FordStore Waasland Automotive beslist om eveneens de stap te zetten en het concept te introduceren in het hart van Waasland Shopping in Sint-Niklaas.

De Smart Lab-ervaring is ontstaan uit diverse vaststellingen, met als belangrijkste factor het feit dat het aantal concessie bezoeken met 70 procent is gedaald. In onze hyper geconnecteerde wereld waar alles voortdurend sneller moet, kijken kandidaat-kopers er tegenop om diverse concessies te bezoeken. 82 procent van hen gaat enkel naar de concessie wanneer ze op het internet voldoende informatie hebben gevonden om hun zoektocht af te sluiten. Bovendien gaat 72 procent van de klanten met tegenzin naar een showroom omdat ze de ervaring niet aangenaam vinden, de verkopers niet vertrouwen en vaak het gevoel hebben dat ze onder druk worden gezet om een bestelbon te ondertekenen.

Hoewel de sociale netwerken natuurlijk een antwoord bieden op die redeneringen, blijkt een informele maar fysieke aanwezigheid op een plaats waar veel mensen voorbijkomen dé sleutel om nieuwe klanten te winnen. Door de klant tegemoet te komen en in alle rust ‘door de showroom’ te laten lopen, bereiken FordStore AB Automotive en FordStore Waasland Automotive een groot aantal automobilisten die momenteel geen Ford rijden.

In het totaal lieten 2.000 mensen hun gegevens achter bij het Ford Smart Lab Docks Bruxsel om meer informatie te ontvangen, een proefrit te maken of een aanbod op maat te ontvangen.


De sleutels tot succes

Om het pilootproject tot een succes te maken, zijn bepaalde factoren cruciaal. Zij werden dan ook tot in de puntjes onderzocht om een context te scheppen die de aandacht van het publiek trekt en de gegenereerde contacten concretiseert.

De locatie van de Ford Smart Labs is uiteraard essentieel en moet een combinatie van ‘stedelijke’ vrijetijdsactiviteiten en winkels bieden en – vooral – heel wat mensen lokken. Met meer dan zes miljoen bezoekers in 2018 is Waasland Shopping de ideale kweekbodem voor deze nieuwe vorm van autoverkoop. Ook werd er bepaald dat Smart Labs open ruimtes moeten zijn, die mensen toegang geven tot aantrekkelijke en regelmatig gewijzigde wagens. Een Ford Smart Lab moet ook de mogelijkheid bieden om in de onmiddellijke nabijheid van de site een proefrit uit te voeren.

Maar helemaal bovenaan het prioriteitenlijstje voor de Smart Labs stond de samenstelling van een team van sympathieke, dynamische en enthousiaste experts met een doorgedreven zin voor contact. Een eerder jong team dus, dat voor een groot gedeelte uit vrouwen bestaat, charismatisch ook, waarbij attitude en interactiviteit belangrijker zijn dan autoverkoop ervaring. Zowel in Brussel als in Sint-Niklaas bestaat het team uit een tiental personen, die als eerste opdracht hebben om bezoekers in het winkelcentrum te laten kennismaken met Ford en zijn producten en technologieën. Naargelang zijn interesse kan de bezoeker zijn of haar gegevens laten registreren voor nadere informatie, een proefrit of een offerte op maat.

Transparantie is het kernwoord voor de commerciële aanbiedingen van de Ford Smart Labs: de totems met technische kenmerken en prijzen verwijzen naar de tentoongestelde wagens, niet naar basismodellen. Ook krijgen klanten een overzicht van financieringssystemen van Private Lease of Ford Options op basis van het ‘Pay to Drive-principe, met aantrekkelijke en ondubbelzinnige ‘all-in’-tarieven. 85 procent van de klanten van Smart Lab Docks Bruxsel heeft trouwens voor Private Lease geopteerd.

Het Smart Lab-proces wil mensen in de eerste plaats informeren en enthousiasmeren voor de producten van Ford. Hoewel de doelstelling niet per se is om onmiddellijk auto’s te verkopen, maakt de registratie van contactgegevens het wel mogelijk om digitale leads te genereren die vervolgens onmiddellijk en op professionele wijze worden behandeld om het bezoek op te volgen of informatie over nieuwigheden door te sturen.

En die strategie werpt haar vruchten af. Op 10 november, nauwelijks drie dagen na de opening, heeft Ford Smart Lab Waasland zijn eerste wagen verkocht via Private Lease.




Nieuws